De attractie wordt het hoogtepunt in het 17e Europese themagebied van Duitslands grootste attractiepark en een van de modernste en spectaculairste achtbanen ter wereld. „Voltron Nevera powered by Rimac“ van achtbaanbouwer MACK Rides dompelt je onder in Nikola Tesla‘s adembenemende experimenten met elektriciteit en zorgt voor ongekende adrenalinekicks.
Met een lengte van 1.385 meter is de achtbaan de langste multi launch coaster op het continent en ook Europees recordhouder met drie versnellingssecties. Mate Rimac, een van de grootste Kroatische uitvinders van dit moment, wordt samen met de joint venture Bugatti Rimac de samenwerkingspartner van de nieuwe achtbaan in het Kroatische themagebied van Europa-Park. De samenwerking werd gisteren (10-8-2023), in aanwezigheid van de Kroatische minister-president Andrej Plenkovic, bekendgemaakt op het Kroatische eiland Hvar, waarvan de architectuur en het landschap als inspiratie dienen voor het nieuw te openen themagebied.
Mate Rimac noemt Nikola Tesla als zijn grote voorbeeld voor zijn onderzoek naar elektrische motoren en accu’s in snelle personenwagens. Rimac’s vlaggenschip, de elektrische hypercar Rimac Nevera, combineert prestaties en geavanceerde technologie op ongeëvenaarde wijze. Ontworpen, ontwikkeld, geoptimaliseerd en gebouwd door het Rimac-team in Kroatië, heeft de Nevera nieuwe standaarden gezet voor de auto-industrie. De naam Nevera is afgeleid van het Kroatische woord voor plotselinge, korte stormen, die meestal gepaard gaan met bliksem en vooral voorkomen aan de Kroatische Adriatische kust. De Nevera wordt beschouwd als de snelste elektrische auto ter wereld en het snelst accelererende productievoertuig ter wereld, met meer dan 20 acceleratie- en remrecords. De „Voltron Nevera“ Stryker-coaster zal voor eenzelfde gevoel van snelheid zorgen. De 14e achtbaan van Europa-Park heeft bijna 300 statoren die de treinen maar liefst vier keer tot 90 km/u katapulteren, waaronder één keer achteruit.
Europa-Park en Rimac hebben een gemeenschappelijke visie en passie voor innovatie, versnelling en perfectie gemeen. Door deze samenwerking werkt Europa-Park, dat al 8x op rij uitgeroepen is tot “beste attractiepark ter wereld”, samen met de belangrijkste onderneming van Kroatië.
Michael Mack over het partnerschap: “De samenwerking is de perfecte match. Het kan niet beter dan met Mate Rimac en zijn team, want de onderneming is 100 procent authentiek. Het is belangrijk voor Europa-Park om te streven naar samenwerkingen die op gelijke hoogte plaatsvinden. Daarom kijken we bijzonder uit naar deze samenwerking. Hier komt een jonge generatie samen die buiten de gebaande paden denkt. We zijn verenigd door onze ondernemersgeest, onze passie voor versnelling en onze speciale relatie met Kroatië. Mijn vrouw Miriam komt uit het land en speelt als zodanig een belangrijke inspirerende rol in het ontwerp van het nieuwe themagebied. Dat onze nieuwe samenwerkingspartner nu ook uit Kroatië komt, maakt me erg trots.”
Mate Rimac: “De geschiedenis van de familie Mack vind ik erg fascinerend. Wat hier in generaties is opgebouwd is ongelooflijk. De combinatie van Europa-Park en Bugatti Rimac past geweldig bij elkaar: Wij doen gekke dingen in de auto-industrie en Europa-Park doet gekke dingen op het gebied van attracties. Visionairs en topingenieurs ontmoeten elkaar hier, allebei streven ze ernaar de beste te zijn in hun vakgebied. Voor mij is het een eer dat het grootste attractiepark van Duitsland niet alleen onze innovaties presenteert, maar ook de rijke geschiedenis en cultuur van Kroatië. In minder dan 15 jaar zijn we erin geslaagd om vanuit het niets een automobielonderneming op te bouwen met meer dan 2.100 werknemers en ongelooflijke projecten weten te realiseren die de auto-industrie veranderen, waaronder de snelste elektrische auto ter wereld – de Nevera. Ik wil de jongere generatie laten zien wat er allemaal mogelijk is als je je hart en kennis er voor inzet.”
De Bugatti Rimac Group is naast Rimac Automobili sinds 2021 ook eigenaar van Bugatti Automobili. Een samenwerking tussen Europa-Park en Bugatti Rimac die verder gaat dan de „Voltron Nevera“ is in de toekomst ook mogelijk. De nieuwe achtbaan, de eerste grote nieuwe achtbaan in Europa-Park in 12 jaar, moet in 2024 klaar zijn. Bezoekers kunnen dan een unieke beleving verwachten met ’s werelds meest spectaculaire en innovatieve achtbaanelementen. Adrenalinefans kunnen zich verheugen op vier lanceringen en zeven inversies. De achtbaan is de langste met inversies in Europa en staat op de 6e plaats van de langste achtbanen met inversies wereldwijd. De steilste lancering ter wereld met een 105 graden helling zorgt voor een compleet nieuwe dimensie van adrenalinekick direct na de katapultlancering.
De afbouw van het Kroatische themagebied volgt na de voltooiing van „Voltron Nevera“. De eerste bouwfase met achtbaan en stationsgebouw beslaat al ongeveer 20.000 vierkante meter. Het station zal doen denken aan de “Wardenclyffe Tower” van de ingenieur en natuurkundige Nikola Tesla, die het gebruikte om zijn droom van draadloze transmissie van elektrische energie over lange afstanden te verwezenlijken. Gasten kunnen wandelen over met kalksteen geplaveide paden en door smalle steegjes terwijl ze genieten van de typische Kroatische sfeer. De verhalen voor het nieuwe themagebied zijn bedacht door MACK Magic.
Om nog dieper in het spannende verhaal rond uitvinder Nikola Tesla te duiken, is de nieuwe 4D-film “Voltron 4D”, geproduceerd door MACK Magic, vanaf de herfst van 2023 exclusief te zien in Europa-Park’s Magic Cinema 4D. In de 12 minuten durende live-action film beleef je met al je zintuigen hoe visionair Nikola Tesla, afkomstig uit het huidige Kroatië, met hulp van de legendarische Adventure Club of Europe een spectaculaire uitvinding doet die het elektrische tijdperk inluidt. De zeer spannende film met adembenemende actie en special effects legt de filmlat weer hoger en inspireert op spectaculaire wijze.
Factsheet: „Voltron Nevera powered by Rimac“
- Type: Stryker Coaster (doorontwikkeling van de Big Dipper)
- Producent: MACK Rides
- Aandrijving: lancering met LSM (lineaire gesynchroniseerde motoren)
- Aantal treinen: 7 (telkens 3 à 4 in de baan)
- Personen per trein: 16
- Theoretische capaciteit: 1.600 personen per uur
- Hoogste punt: 32,5 m
- Baanlengte: 1.385 m
- Maximale snelheid: 90 km/h
- Leeftijd- en lengterestrictie (beoogd): 8 jaar en 130 cm
- Constructie:142 baandelen, bijna 300 statoren voor magneet-lanceringen, 406 fundamenten voor staanders (supports)
- Totaalgewicht supports: bijna 500 ton
- Kleur supports: bruin
- Bijzonderheden: darkride-sectie (na het station), een achtbaanbeweging vlak over het water
- Achtbaanfiguren: 30 verschillende elementen, 4 lanceringen (één achteruit), 7 inversies
- Baanverloop/elementen: beyond-vertical launch (verticale lancering met helling van 105 graden), 4 rijen statoren, inverted top hat, airtime dip und airtime hill, Immelmann, bijzonder element: op 32 meter hoogte ben je even gewichtloos (inverted stall), S-bocht met overgang naar dive loop (karretje draait 180 graden), lancering achteruit in top hat, banked stall met zijwaartse airtime, ejection drifter, double up (hoogte 20 m), falling roll, cutback, laatste element: corkscrew (karretje draait om de eigen as en kruist daarbij twee andere baandelen)
- De langste achtbaan met inversies in Europa (6e langste ter wereld met inversies)
- Langste lanceerachtbaan in Europa (1.385 m)
- Lanceerachtbaan met de meeste inversies ter wereld (7 stuks, tegelijk met 3 andere banen)
- Steilste lancering ter wereld (105°)
- Met 3 versnellingssecties: een Europees record
- Met 4 versnellingen: een record in Duitsland
- Achtbaan maakt onderdeel uit van het 17e Europese themagebied Kroatië dat weer geïnspireerd is op de stad Hvar
- Storytelling: MACK Magic en draait om Nikola Tesla
- Locatie: tussen het Griekse en Russische themagebied (op het terrein van de voormalige buitenstudio van „Immer wieder sonntags“)
- Oppervlakte: 20.000 m2 (eerste bouwfase zonder themagebied)
- Wachtrij: loopt via een binnenplaats en door een grote hal, met effecten en animatronics