The omnimover

In mijn vorige column had ik het over Phantom Manor in Disneyland Parijs.

Een van de populairste attracties in het park. Vooral van de ride zelf ben ik grote fan: de omnimover.
De omnimover is een van de meeste gebruikte systemen voor een rustige darkride. Het grootste voordeel is de hoge capaciteit per uur.
Doordat het systeem met wagentjes eigenlijk een onafgebroken ketting vormt, dat continue doorloopt, kan men per uur gemiddeld een 1600 personen verwerken.
Een ander voordeel is dat de karretjes gedraaid kunnen worden in een bepaalde richting, waardoor de beleving van de attractie net iets intenser wordt, zeker op gebied van storytelling. 

De omnimover is rond de jaren 60 ontworpen door Disney Imagineers Roger Broggy en Bert Brundage. Het diende in eerste instantie als een antwoord om de capaciteit van de walk through attracties te verhogen.
Menig parkmedewerkers die belast werden met de walk – through expercience, hadden problemen om de dagelijkse capaciteit te verhogen of stabiel te houden.
Dit omwille van enerzijds de verschillende groottes van groepen, maar ook anderzijds het gedrag van de bezoekers; zij die tegenstroom gingen om de belangrijkste dingen eerst te zien.

Het was uiteindelijk Bob Gurr die met de naam omnimover kwam. Het was een samensmelting van Omnirange en people mover.

Maar hoe werkt een omnimover nu feitelijk?

Hoewel het niet zichtbaar is voor het publiek, rijdt het systeem op track. Je kan het een beetje vergelijken met een trein op een achtbaan.
Naast de gewone track, zijn er nog twee aparte controle rails die rechtstreeks verbonden zijn met ieder wagentje.
Een rail controleert de draaibewegingen van het karretje, de andere zorgt voor een stabiel niveau bij afdalingen en verhogingen in het parcours.
Bovendien heeft het systeem ook een constante snelheid.

Door dat het systeem in continue beweging is, wordt er in de stations vaak gebruik gemaakt van een draaischijf of een lopende band die dezelfde snelheid heeft als de karretjes, waardoor het gemakkelijker wordt om in te stappen. Indien een omnimover wordt stilgezet, stoppen alle voertuigen tegelijkertijd en ook andersom.
Men probeert dit zo weinig mogelijk te doen, omdat dit afbreuk doet aan de storytelling.
Echter helpt dit wel mensen met een beperking om in- en uit te stappen.
Zo kan iedereen genieten van een prachtige rit.