Na de renovatie van de Abdijhoeve tot Farmhouse Lodges en de opening van The Islands of the Rising Sun, de negende wereld gewijd aan Japan, zal Pairi Daiza vanaf zaterdag 22 juni een derde grote nieuwigheid aanbieden ter gelegenheid van zijn dertigste verjaardag: “NEMO, Oceaanpracht”.
18,9 miljoen LED’s transformeren de gevel van het kasteel in een gigantisch scherm van 137 m², wat overeenkomt met 147 televisieschermen van 60 inch.
De 42 ramen van het neoklassieke kasteel waarin het Aquarium van Pairi Daiza is gehuisvest, worden een digitaal canvas voor interactieve toepassingen. Deze unieke combinatie van technologie en expertise nodigt de bezoekers uit in een levend en interactief virtueel maritiem universum. Hier zijn de zeedieren net zo nieuwsgierig als de bezoekers.
Bezoekers worden letterlijk betrokken in de band tussen mens en natuur, met een digitale voorstelling van de zeebodem, met een ongeëvenaarde beeldkwaliteit op deze schaal.
Welkom op het “punt Nemo”, het punt van de oceaan dat het verst verwijderd is van enig land.
Hyperrealisme en technologieën in dienst van de pracht van de zeebodem.
Net als in de pagina’s van ‘Twintigduizend mijlen onder zee’ transporteert “NEMO, Oceaanpracht” de bezoekers naar een universum waarin het kasteel lijkt te zijn ondergedompeld in de golven, met een eindeloos rijk maritiem ecosysteem. De choreografieën van de vele vissen en zoogdieren die in deze uitgestrektheid zwemmen, creëren een perfecte harmonie met het historische erfgoed van Pairi Daiza.
Voor deze duik in de oceaan heeft Pairi Daiza de talenten en expertise ingeschakeld van vier Belgische bedrijven die gespecialiseerd zijn in artistieke creatie, animatie en interactiviteit. Met name door middel van kunstmatige intelligentie en de meest geavanceerde audiovisuele apparatuur: Grand les Yeux, Dreamwall, Hovertone en Eventcom.
Deze creatie, die dagelijks doorlopend zal worden aangeboden, is het eindresultaat van een combinatie van technologieën uit realtime videotoepassingen en de wereld van videogames, evenals geavanceerde algoritmen voor de detectie van aanwezigheid en beweging van bezoekers. De 3D-modellen die de mariene decors en diersoorten vormen, zijn gemaakt met een hyperrealistische benadering. Om ze levensechter te maken, zijn de bewegingen, afmetingen en gedragingen van elk ontwikkeld met de experts van de mariene fauna en flora van Pairi Daiza.
Daphné Cornez, artistiek directeur van Pairi Daiza: “We hebben leven gegeven aan elk van de componenten en verschillende scenario’s en gedragingen gecreëerd op basis van de aanwezigheid van het publiek, om ze tot acteurs te maken die op steeds verschillende manieren zullen interageren, om zo een ‘levende’ wereld te creëren in plaats van een éénlijnige videolus die onvermijdelijk herhaald wordt. Specifieke camera’s en speciaal ontwikkelde algoritmen gebruiken kunstmatige intelligentie. Dit maakt het mogelijk om de aanwezigheid van het publiek continu te analyseren, hun gedrag voor het kasteel te observeren en zo de activiteiten van de dieren in deze oceaancondensatie te beïnvloeden.”
Natuurlijk zijn de camera’s die de aanwezigheid van bezoekers vastleggen en analyseren niet uitgerust met gezichtsherkenning. Ze detecteren louter de aanwezigheid en bewegingen. Het zijn met name deze bewegingen van bezoekers die willekeurig scenario’s activeren. Afhankelijk van de aanwezigheid van bezoekers kunnen de walvis, de narwal, de orka’s, de dolfijnen of de scholen vissen elkaar benaderen of de mensen volgen. De interactiviteit tussen menselijke aanwezigheid en de nieuwsgierigheid van de dieren komt op hyperrealistische wijze tot uiting.
Thibault Baras, Directeur van Dreamwall Media Solutions, de internationaal erkende animatie- en digitale productie studio gevestigd in Charleroi, duidt de artistieke en technologische uitdaging: “De verbeelde en gedroomde visie van deze animatie willen we absoluut realiseren met respect voor hyperrealistische artistieke bedoelingen en de precieze aanwijzingen van wetenschappelijke experts betreffende het uiterlijk en het natuurlijke gedrag van elk van de actoren binnen dit virtuele onderwateruniversum.”
“Bij Hovertone, interactie designers, geloven we dat interactiviteit de vonk biedt voor de magie binnen de ontmoeting tussen creativiteit en technologie,” vult Joëlle Tilmanne, CEO van Hovertone aan: ”De magie komt hier evenzeer uit de samenwerking tussen partners met complementaire expertise. Samen met Grand les Yeux, DreamWall en Eventcom hebben we een unieke meeslepende ervaring gecreëerd, die de bezoekers onderdompelt in een interactief en evoluerend marien universum. We zijn trots op deze samenwerking die de wonderen van de natuur viert en laat zien hoe technologie de bezoeker een actieve rol in de ervaring kan geven. We hopen dat ‘NEMO, oceaanpracht’ alle bezoekers zal inspireren en verwonderen.”
Thomas Richard, directeur van EventCom: “De grootste uitdaging was de perfecte integratie van de duizenden hightechcomponenten op de gevel van het kasteel. Het was een nauwgezet werk, vrijwel onopgemerkt door de bezoekers en de duizenden vissen die daar leven, om, als bij toverslag, de oude, ondoorzichtige ramen te transformeren in enorme virtuele vensters op de oceaan, gereconstrueerd door onze projectpartners.”
Er is een uitzonderlijk integratiewerk verricht om “NEMO, Oceaanpracht” in het kasteel te installeren. Decoratieve goten, gevormd en geverfd naar de blauwe stenen en bakstenen van het kasteel, vormen een ingenieus en minutieus camouflagewerk om de 6,5 kilometer kabels onzichtbaar te maken. Hierdoor komen de historische architectuur en de technologieën van de toekomst in perfecte harmonie samen.
De interactieve creatie herhaalt zo de nieuwsgierige uitwisseling tussen de bezoekers en de dieren, die één van de unieke elementen van de Pairi Daiza ervaring vormen.