marketingmix –deel 2

Het succes van een park begint ook bij een goede marketing. In mijn vorig rubriekje had ik het over de p’s van prijs, product en plaats. Nu wil ik het nog eens even hebben over de p’s van promotie en personeel.

Je kan zoveel reclame maken als je wil, maar de beste reclame is nog steeds de mond-aan-mond reclame. En die is nog steeds gratis.
Niet alleen het aanbod van attracties, shows en entertainment spelen een belangrijke rol. Ook het personeel speelt hier een cruciale rol.

Meer dan de attracties zullen bezoekers de service onthouden. Wanneer het personeel vriendelijk is, zullen de bezoekers onthouden alsook het tegenovergestelde.
Daarom is het voor een park zeer belangrijk dat het personeel klantvriendelijk en gemotiveerd is.
De medewerker is als het ware het visitekaartje. Toch mag een park niet uit het oog verliezen dat de medewerkers ook maar mensen zijn.
Het personeel mag dan nog goed zijn best doen, het personeelsbeleid moet er ook op toezien dat het personeel gemotiveerd blijft.

Extra opleidingen kunnen hier een oplossing bieden maar ook workshops vb. Hoe omgaan met stress en agressieve klanten.
Of voldoende pauzes zodat het personeelslid op tijd ook stoom kan aflaten.
Het zijn een aantal kleine middeltjes die kunnen helpen. Zeker voor de mensen op de werkvloer.
Door dat het personeel goed getraind en gemotiveerd is, laat je als park een goede indruk achter bij de bezoeker.
En zoals ik al zei: mond-aan-mond reclame is nog steeds de beste reclame.

Als je dit combineert met kortingsacties, en hier en daar een tv-commercial of een uniek evenement dan heb je al de ingrediënten om een goed seizoen te hebben. (We spreken niet over de weersomstandigheden.) Zoals je kan merken is marketing vooral een stuk pure psychologie. Als marketeer kruip je vooral in de hersenen van de mensen