marketingmix – deel 1

Wat maakt een pretpark nu succesvol?

Dit is een vraag die me wel bezighoudt. Daarom wil ik eens met jullie het parkwereld vanuit een heel ander perspectief benaderen. Met name vanuit marketing. Om het marktonderzoek te kunnen doen, maakt men gebruik van de marketingmix. De marketingmix is de strategische combinatie van, en onderlinge afstemming tussen, de instrumenten die een onderneming ter beschikking heeft om de markt waarop zij actief is te bewerken. Men spreekt ook wel van de 4 p’s.

1) product
2) prijs
3) plaats
4) promotie

Dit zijn de basisingrediënten voor marktonderzoek. Maar er zijn ook nog wel wat uitbreidingen.
Zo gaat het personeel ook een zeer belangrijke rol spelen en wordt het zelfs de 5de p.

Vanaf het moment dat je als marketeer aan de slag gaat, moet je je de vraag stellen: Hoe kan ik het bedrijf beter positioneren op de markt?
Met andere woorden: hoe kan ik meer bezoekers naar het park lokken. En wat interesseert de bezoeker? Je zal merken dat de 4p’s met onlosmakend met elkaar verbonden zijn.
Aangezien een pretpark een dienstverlenend bedrijf is, gaan we ook de vijfde p, van personeel, erbij halen.

Een eerste vraag dat een park zich moet afvragen is: wat bieden we aan? En is dit aanbod nog voldoende voor de bezoeker?
En vooral: Wie is onze doelgroep? Deze laatste vraag zal een rode leidraad worden in de verder bepaling hoe een park zal evolueren.
Een park dat zich wil profileren, zal daarom ook zich steeds informeren over de nieuwste evoluties en attracties enerzijds, en luisteren naar de feedback van de bezoeker anderzijds.

Tevens houdt het zich ook bezig met de concurrentie. Het is van cruciaal belang om te weten wat de concurrent doet.
Als je concurrent uitpakt met een wereldprimeur, dan is het ook belangrijk dat je als park daarop kan anticiperen. Dit kan ook door een nieuw product aan te bieden (nieuw attracties, horecapunt, entertainment…), een uniek evenement maar ook door het onderscheid te maken in service.
Hierin zal de rol van het personeel een zeer grote en cruciale rol spelen. Een tweede aspect dat terug komt in de marketingmix is de prijs.
In veel gevallen spreken we over de entreeprijs maar het kan ook gaan over de prijs van de horeca, merchandising,…

Een dagje pretpark kost veel geld en daarom is het ook het verstandigste om als park waar voor je geld te geven.
Hoe je het draait of keert; bezoekers vergelijken parken en gaan een prijs / kwaliteitsverhouding zoeken. Ook hier kan de service een verschil maken.
Een bezoeker heeft niets aan een gesloten attractie of horecapunt, maar als een medewerker de bezoeker op een klantvriendelijke wijze informeert of onthaalt op een andere locatie, of dat klein extraatje dan stem je de klant ook al iets milder gezind.

Klantvriendelijkheid en Service blijven twee cruciale sleutelwoorden. De locatie van het park is ook van groot belang. Een park dat moeilijk bereikbaar is, zal weinig bezoekers trekken.
Vooral de laatste tijd met de wegenwerken op de verschillende locaties, is het ook nodig dat het park gemakkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer.
Een andere vraag dat men zich kan stellen is:”Kunnen we ook nog uitbreiden?”
Want uitbreidingsmogelijkheden leiden tot nieuwe aanbiedingen in het product, wat op zich leidt tot een verhoging van de omzet en bezoekersaantallen.
Wanneer je als park niet kan uitbreiden, kan je verouderde attracties gaan verwijderen en iets nieuws in de plaats gaan zetten.
Wel is zo dat vernieuwing niet garant staat voor verbetering. Eigenlijk komt het er op neer dat een park een prachtig evenwicht zal moeten zoeken in hun aanbod en wat de mensen wensen.

In mijn volgende column zal ik verder ingaan op de p’s van promotie en personeel.