Lanceringen

De lancering van een achtbaan is eigenlijk de technische benaming waarbij de achtbaantrein versneld wordt om het circuit af te kunnen leggen.
De andere methode is de meest bekende optakeling met de ketting.

Je hebt tegenwoordig zoveel lanceringen dat we ze even hieronder stuk per stuk eens zullen opnoemen en bepaalde lanceringen zullen op deze dag nog gebruikt worden maar veel van deze zullen ook al niet meer gebruikt worden.
De meest voorkomende is de magnetische lancering. Doordat twee gelijke magneetpolen elkaar afstoten, wordt de trein weggeduwd.

Wiellancering

In 1999 werd de eerste achtbaan met wiellancering gebouwd door B&M in Island of Adventure.
Een wiellancering gebruikt de frictie tussen draaiende wielen en de achtbaantrein waarmee deze in contact staan om de trein te versnellen. De wielen kunnen worden aangedreven door bijvoorbeeld hydromotoren. Vaak wordt deze toepassing gebruikt in de stations van achtbanen om zo de trein te laten vertrekken.  Een variant op de wiellancering is de wieloptakeling.  Wieloptakelingen worden vaak op achtbanen toegepast met een gedraaide optakeling. Onder de trein zitten verschillende vinnen.  Deze worden gebruikt voor het afremmen maar ook bij het takelen.  De vin komt als het ware tussen de wielen te zitten.  Door de wrijving duwen de wielen de trein zo omhoog. 

Een bezoekje aan deze baan “The Incredible Hulk Coaster” is dan zeker eens de moeite waard.
In totaal zijn er vijf achtbanen gebouwd met een wiellancering.

Vliegwiellancering

De eerste achtbanen met vliegwiellancering werden gebouwd in 1978 door Arrow Dynamics.
In 1978 stapte onze welbekende Anton Schwarzkopf over op vliegwiellanceringen met de bouw van zijn eerste shuttle loop met vliegwiellancering.
In België was het de achtbaan Sirocco in Walibi Belgium die gebruik maakte van de vliegwiellancering.
Bij een vliegwiellancering wordt energie opgeslagen in een vliegwiel waarna deze energie gebruikt kan worden om via een koppeling en lier de sleepwagen te versnellen.

Gewichtslancering

De eerste moderne shuttle-achtbanen gebruikten ofwel vliegwiel ofwel gewichtslanceringen, dit maakt de beide technieken de oudste lanceertechnieken. De eerste achtbanen met een gewichtslancering werden gebouwd door de welbekende Anton Schwarzkopf in 1977.
De sleepwagen wordt versneld door een vallend gewicht en dat bevindt zich in de blauwe buis onder het einde van de rails.
De 3 achtbanen die zijn gemaakt geweest met deze vorm van lancering waren gemaakt voor de Amerikaanse markt.

Wiellancering, vliegwiellancering en gewichtslancering vallen alle drie eigenlijk onder de noemer van mechanische lanceringen.

Pneumatische lancering

Bij een pneumatische lancering wordt er gebruik gemaakt van lucht om de sleepwagen te laten versnellen.
De lucht wordt dan opgeslagen in heel grote kokers waarna bij de lancering een druk wordt gegeven via leidingen en daardoor zal de kabel/sleepwagen die de trein vooruit trekt kunnen versnellen.
Na lancering wordt net als bij de hydraulische lancering de accumulator weer op druk gebracht, bij pneumatische systemen zal dit door een compressor gebeuren.
Pneumatisch gelanceerde achtbanen worden alleen (nog) gebouwd door S&S Power.
Bij de Nürburgring is een paar jaar geleden nog de Ring Racer gebouwd maar deze zal waarschijnlijk nooit open gaan en dat is natuurlijk wel spijtig.

Hydraulische Lancering

Een hydraulische lancering maakt gebruik van een lier om de sleepwagen te versnellen. De lier wordt aangedreven door één of meerdere hydromotoren die gevoed worden door hydraulische olie.
Na de lancering is de oliedruk in de accumulator weer laag en wordt de accumulator weer op druk gebracht door één of meerdere pompen.
De eerste hydraulisch gelanceerde achtbaan werd in 2002 gebouwd in Knott’s Berry Farm.
Heel veel attracties werken ook met het systeem van de hydraulische lancering om deze te doen stijgen of dalen.
Een voorbeeld hiervan is de King Kong te Bobbejaanland.

Electrische lancering

Elektrische lanceerinstallaties gebruiken een lineaire inductiemotorom de treinen te doen versnellen.
Een groot nadeel aan deze lanceringen is het hoge stroomverbruik op het moment van de lancering.
Heel veel parken plaatsen condensatoren om de belasting van het elektriciteitsnetwerk enigszins te kunnen uitspreiden.
De eerste elektrisch gelanceerde achtbaan genaamd werd gebouwd in 1996 voor de Amerikaanse markt door Premier Rides.
De meest bekende voor de meeste fans van dit type achtbaan zijn Blue Fire in Europa-Park en Fury in Bobbejaanland.
Het voordeel aan dit type is dat men de achtbaan kan doen versnellen maar ook kan afremmen.

We hopen dat je toch via deze weg een deel meer bent te weten gekomen over lanceringen die de meeste achtbaanmakers toch nog gebruiken of gebruikt hebben.
Natuurlijk heeft elke lancering zijn specifieke beleving en dat maakt eigenlijk elke achtbaan tot een unieke ervaring.