Merlin Entertainments is een formele multi-territoriale exclusiviteitsovereenkomst aangegaan met Sony Pictures Entertainment om attracties, landerijen, winkels en themahotelkamers te ontwikkelen en te exploiteren op basis van de studio’s box office hit Jumanji filmfranchise in Merlin’s Resort Theme Parks en Waterparks in Europa (inclusief het VK) en Noord-Amerika.
De eerste Jumanji-ervaring die als onderdeel van de overeenkomst wordt gelanceerd, is ’s werelds eerste Jumanji-rit, die in april van dit jaar wordt geopend in Merlin’s Gardaland Resort in Italië met een tweede activering die al in ontwikkeling is in een ander themapark voor een lancering in 2023 .
Merlin werkt samen met Oceaneering en Framestore voor de ontwikkeling van de Jumanji-rit in Gardaland. De attractie zal “Jumanji – the Adventure” gaan heten en zal de gasten meenemen naar de fantastische wereld van Jumanji, waar hen een opwindend avontuur wacht: een reis vol valkuilen, verrassingen en gevaren door de wilde jungle. De nieuwe attractie “Jumanji – the Adventure” wordt een darkride voor liefhebbers van avontuur van alle leeftijden, ontworpen om een breed publiek van gezinnen, tieners en jonge volwassenen aan te spreken. “Jumanji – the Adventure” opent in april 2022 en wordt aangevuld met de gelijktijdige lancering van Jumanji-hotelkamers met een volledig thema.
De deal ondersteunt de bredere wereldwijde strategie van Merlin om zich bezig te houden met en samen te werken met toonaangevende IP en merken over zijn wereldwijde landgoed, met bestaande succesvolle partnerschappen, waaronder LEGO, Marvel, Peppa Pig en CBeebies. De overeenkomst is ook een cruciale stap in de grotere wereldwijde strategie van Sony Pictures om locatiegebaseerd entertainment te laten groeien en uit te breiden door gebruik te maken van zijn sterke wereldwijde film- en tv-merken om kansen te creëren voor publiek over de hele wereld om zich dieper in de verhalen van de studio onder te dompelen.
De samenwerking bouwt voort op de succesvolle relatie van Merlin met Sony Pictures Entertainment, die al eerder twee ‘in-attractie’-thema-ervaringen heeft uitgerold, waaronder de Ghostbusters 5D-rit in Heide Park in Duitsland en de Ghostbusters-ervaring in Madame Tussauds New York.
“We zijn verheugd om onze relatie met Sony Pictures Entertainment naar een hoger niveau te tillen met deze strategische samenwerking. Sony is een van de beste filmbedrijven ter wereld en Jumanji is een merk van meerdere miljarden dollars dat al meer dan twee decennia gasten van alle leeftijden aanspreekt. Ons Merlin-team is al hard aan het werk om briljante creatieve concepten te ontwikkelen, die de blockbuster-beroemde Jumanji-film tot leven zullen brengen in onze themaparken en waterparken. We kunnen niet wachten om spannende attracties en ervaringen te leveren voor zowel gasten als filmfans! Het spel is zeker aan de gang!”
MARK FISHER CHIEF DEVELOPMENT OFFICER, MERLIN ENTERTAINMENTS
Als de beste van Europa en de op één na grootste exploitant van toeristische attracties ter wereld beheert Merlin meer dan 135 toeristische attracties in 24 landen in Europa, Amerika, Azië en Oceanië. Merken van Merlin zijn onder andere LEGOLAND®, Madame Tussauds, SEA LIFE en Peppa Pig.
In navolging van de originele Robin Williams-film uit 1995, gaat het avontuur verder in de gloednieuwe film Jumanji: Welcome to the Jungle (2017) en Jumanji: The Next Level (2019), met in de hoofdrollen Dwayne Johnson, Jack Black, Kevin Hart en Karen Gillan. Het aanhoudende succes van de filmfranchise heeft het tot Sony’s grootste volledige filmfranchise aller tijden gemaakt. De Jumanji-filmfranchises nemen $ 2,1 miljard over aan de wereldwijde kassa en zijn populair bij zowel gezinnen als tieners over de hele wereld.
“Merlin is het ideale bedrijf om de wereld van Jumanji tot leven te brengen. Hun toewijding aan sterke verhalen, kwaliteit van vakmanschap en fantastische gastervaringen zorgen ervoor dat fans van Jumanji volledig worden ondergedompeld in de wereld van onze films en een onvergetelijke ervaring hebben. Ik ben erg blij om onze relatie met het geweldige team van Merlin uit te breiden.”
JEFFREY GODSICK EVP VAN GLOBAL PARTNERSHIPS EN MERKMANAGEMENT EN HOOFDLOCATIE GEBASEERD ENTERTAINMENT BIJ SONY PICTURES ENTERTAINMENT