De leukste en innovatiefste showroom ter wereld

Steeds meer Nederlanders en Belgen ontdekken wat Europa-Park, Duitslands grootste attractiepark, te bieden heeft. Maar wat velen nog niet weten: Europa-Park is ook een showroom voor de attractie-industrie.

Als mensen een grote aankoop doen – bijvoorbeeld een auto of meubels – vinden ze het vaak fijn om het product eerst te kunnen zien, voelen, uitproberen en ervaren in een showroom. Dat geldt ook voor directies van attractieparken die een nieuwe attractie willen aanschaffen. Voor hen is Europa-Park zo’n ‘showroom’. Onder de ruim 6 miljoen bezoekers die het attractiepark jaarlijks ontvangt, zitten dan ook altijd professionals uit de attractie-industrie, vanuit alle hoeken van de wereld. Hoe dat zit? Even een stukje terug in de tijd.

Van postkoetsbouwer tot wereldspeler

De geschiedenis van Europa-Park begon meer dan 240 jaar geleden. In 1780 richtte Paul Mack in het Duitse Waldkirch een bedrijf op dat zich specialiseert in de bouw van houten postkoetsen. De zaken liepen goed en daarom werd in 1880 besloten om wagens te bouwen voor de kermis en het circus. Vanaf 1920 ging de fabriek zich bezighouden met de ontwikkeling van attracties voor jaarmarkten. Een jaar later werd de eerste houten achtbaan voor een attractiepark gebouwd. Daarna ging het familiebedrijf verschillende soorten attracties bouwen en groeide het snel uit met klanten over de hele wereld.

Europa-Park: levende showroom

Het waren uiteindelijk Franz Mack en zijn zoon Roland die in 1972 op reis waren en op het idee kwamen om een eigen attractiepark te bouwen. Het park moest een ‘levende showroom’ worden van de producten die de fabriek kon maken. Uiteindelijk kreeg de familie Mack toestemming om een park te bouwen in Rust, een klein dorp in het Zwarte Woud, aan de rand van de Elzas. Op 12 juli 1975 opende Europa-Park voor het eerst zijn deuren.

Innovaties als eerste in Europa-Park

Mack Rides – zoals de attractiebouwer en het moederbedrijf van Europa-Park tegenwoordig heet – ontwikkelt nog steeds attracties. Het is nu een van de vijf grootste leveranciers van achtbanen ter wereld. Daarnaast zijn er enkele zusterbedrijven actief zoals MackMedia (mediaproducties), Mack Animation (animaties) en MackNeXT (innovatieve ontwerpen). Zo’n 95% van de productie van Mack Rides gaat naar het buitenland. Veel attractieparken, uit de hele wereld, zijn klant, zoals je ziet op deze pagina. Daaronder zijn ook diverse Nederlandse en Belgische parken, zoals de Efteling, Toverland, Plopsaland en Walibi. Goed om te weten: nieuwe en innovatieve attracties en concepten zie je altijd als eerste in de eigen showroom: Europa-Park. Houd je van innovaties? Dan zit je in dit attractiepark dus altijd goed. Europa-Park is niet voor niets al 8 keer uitgeroepen tot beste attractiepark ter wereld.

Een kleine greep uit recente innovaties

Welke recente innovaties beleef je als bezoeker bijvoorbeeld (als eerste) in Europa-Park? Een kleine greep uit het aanbod:

In Rulantica – het waterpark van Europa-Park – vind je de interactieve watercarrousel Tønnevirvel. De ronde boten in het kristalheldere water zorgen het hele jaar door voor een spetterend avontuur. Rulantica is het eerste waterpark ter wereld dat deze attractie biedt. Meer informatie

Fotocredit: Europa-Park

Fabrikant Mack Rides, Mack Media en de gastronomie-afdelingen van Europa-Park ontwikkelden samen het nieuwe concept ‘Eatrenalin’. In dit restaurant van de toekomst maken gasten (in een innovatieve, zwevende stoel) een spectaculaire reis van 2 uur door ruimte, tijd, fictie en smaak. Zien, horen, ruiken, proeven, voelen: alle zintuigen komen tijdens een achtgangendiner aan bod. Meer informatie

Fotocredit: Europa-Park

In Europa-Park vind je in 2024 een gloednieuwe en spectaculaire achtbaan van het type Stryker Coaster. Dit is een doorontwikkeling van de zogenaamde BigDipper. Hierin volgt het ene hoogtepunt op het andere. Bezoekers krijgen het gevoel dat ze vliegen, vooral in snelle bochten. Meer informatie

Fotocredit: Europa-Park

In Europa-Park wordt virtual reality op achtbanen toegepast onder de noemer Coastiality (samenvoeging van coaster en virtual reality). Coastiality combineert de fysieke sensatie van een echte achtbaanrit met een fascinerend verhaal in virtual reality. Tijdens de rit draag je een vr-headset. Meer informatie

Fotocredit: Europa-Park

Europa-Park organiseert jaarlijks het innovatieve horror-evenement Traumatica. Dit festival (van eind september t/m begin november) is voor de echte durfals die houden van griezelige Halloween-sferen. Traumatica is geopend na sluitingstijd van het attractiepark. Je koopt er een apart ticket voor. Meer informatie

Fotocredit: Europa-Park
Meer informatie;

Meer weten over Mack Rides, de bouwer van vele attracties? Kijk op mack-rides.com.