In ’t plezantste land vinden deze winter grote werken plaats aan Revolution. De iconische indoorcoaster wordt dit jaar 35 jaar oud, en dat wordt gevierd met investeringen op vlak van thematisering én techniek. Zo wordt zelfs de beroemde achtbaantrein grondig onder handen genomen.
Bobbejaanland opent op zaterdag 30 maart opnieuw de deuren, maar achter de schermen liggen de werken allesbehalve stil. Tijdens de geplande wintersluiting wordt onderhoud uitgevoerd bij alle attracties, maar aan Revolution wordt extra aandacht besteed. Ter ere van de 35e verjaardag van deze indoor coaster investeert Bobbejaanland 1 miljoen euro in zowel trein en techniek als thematisering.
Technische verbeteringen
De dertig karretjes tellende trein van Revolution is een icoon: met een lengte van 56 meter is het op dit moment de langste achtbaantrein ter wereld. Doorheen de jaren legde de trein ontelbare ritjes af. Daardoor is het onderstel waarop de karretjes bevestigd zijn aan vervanging toe.
Bij Vekoma, de producent die de attractie in 1989 aanleverde, wordt daarom een volledig nieuw chassis op maat gemaakt. Dat is een investering waarvan bezoekers niet meteen iets zullen merken – maar het zorgt er wél voor dat Revolution er weer heel wat jaren tegen kan.
Ook aan de bovenkant van de trein wordt deze winter gewerkt. Bobbejaanland koos ervoor om alle dertig karretjes in ere te herstellen en ze volledig te laten schuren en lakken. De body’s kregen tijdens hun make-over opnieuw de zilvergrijze en groenblauwe tinten die ze bij de opening in 1989 hadden.
Verdere thematisering
Ook de techniek in de attractie krijgt een stevige upgrade. Verschillende lichteffecten worden vervangen en uitgebreid, zodat de beleving van Revolution nog beter wordt. Daarbij wordt rekening gehouden met het nostalgische karakter van de attractie. “We willen Revolution absoluut in ere houden”, vertelt commercieel en creatief directeur Peggy Verelst.
“Deze indoor rollercoaster krijgt van Bobbejaanland-bezoekers de hoogste klantentevredenheidsscore van alle attracties. En daar stopt het niet: de ride heeft zelfs een eigen fanclub. Er is dus geen enkele reden om de attractie in een nieuw jasje te steken – integendeel. We zetten volop in op het behoud van de rijke geschiedenis en zorgen er met nieuwe technologie voor dat Revolution nog jaren een publieksfavoriet blijft.”
Deze winter wordt ook de wachtrij van Revolution onder handen genomen. Voor de thematisering van deze ruimte schakelt Bobbejaanland Kabuki in, dat vorig jaar ook de aankleding van de buitenzijde van Terra Magma en de themazone Mystery Bay verzorgde.
Vijfdelige videoreeks
Revolution ligt enorm veel bezoekers nauw aan het hart. Daarom krijgen zij de komende maanden een exclusieve blik achter de schermen van de werken. In een vijfdelige videoreeks worden de bezoekers meegenomen in de upgrade van Revolution: van de slijtage bij het chassis tot de laatste puntjes op de i. Ook de beginjaren van de attractie worden uitvoerig besproken in een interview met Jack Schoepen.
De reeks wordt afgetrapt door Tom Knuts, Maintenance Manager bij Bobbejaanland. Hij geeft in aflevering 1 meer uitleg over de noodzaak om het bestaande chassis te vervangen en legt uit welke technische stappen daarop volgen. Benieuwd? Bekijk de eerste aflevering hier onder.
Videocredit: Bobbejaanland
Fotocredit: Bobbejaanland
Wij kijken alvast uit om de Revolution terug te gaan doen en ook de volgende afleveringen.