Werken in een pretpark: you love it or not

Walibi Holland opent pas om 12u de nieuwste achtbaan Yoy. Het park is zeer transparant in hun communicatie. Op een bord staat letterlijk gesloten wegens personeelstekort. Niet alleen bij operations loopt het fout maar ook bij de horeca. Heel wat horecapunten blijven gesloten wegens te kort aan personeel. Dat Walibi Holland dit op deze manier aankondigt, doet vragen rijzen.

Verdoken recruitement of niet?

In eerste instantie bezie ik dit als een noodkreet vanuit het park. Uiteindelijk zit men zodanig in de knoei met personeelsbezetting. Onrechtstreeks is dit ook een uitnodiging om te solliciteren bij het bedrijf. Alleen weet ik niet of dit een handige manier is om personeel te lokken. Wanneer ik een dergelijk informatiebord lees, lijkt het alsof het park geen personeel kan houden of dat er slechte arbeidsomstandigheden zijn. Echter is werken in een pretpark geen normale job. Hieronder ga ik wat verder in op het werken in een pretpark. Ikzelf heb meer dan 18 jaar als attractiemedewerker gewerkt voor een Belgisch pretpark en nu nog help ik in de weekends soms nog één dag mee. Het is een keuze die je bewust maakt.

Werken in een pretpark

Werken in een pretpark lijkt voor velen een leuke job. Als bezoeker zie je vaak de mooie kant van het verhaal maar eens je zelf in de business zit, zie je ook de keerzijde van de medaille. Het lijkt stoer om achter de knopjes te zitten en een attractie te bedienen. Of de mensen een lekker pak frieten verkopen. Of misschien verkoop je wel een leuk souvenir? Misschien ben je technisch aangelegd en lijkt het je leuk om storingen op te lossen. Kortom er zijn heel wat taken binnen een pretpark. Een ding is zeker: je moet stressbestendig zijn en goed kunnen schakelen op onverwachte situaties. En zeker geen 9-5 mentaliteit hebben. Het kan eens onverwacht druk worden en sowieso alle bezoekers die met de sluiting nog in de wachtrij staan, moeten verder geholpen worden.

Front office – guestservice- parking

De parkeerwachter is vaak het eerste gezicht dat je ziet als je toekomt bij het park. Hij/zij zorgt voor een vlotte doorstroming van de mobiliteit en dat de mensen snel een parkeerplaats vinden. Uiteraard zorgt hij ook mee dat het terrein er ordelijk bij ligt. Uiteraard zorgen deze mensen ook voor een vlotte uittocht nadat het park zijn deuren heeft gesloten.

Bezoekers die geen toegangsticket hebben of een abonnement willen aanschaffen, kunnen terecht bij de frontdesk (kassa) of bij guestservice (infobalie). Hier kan een kennis van meerdere talen handig zijn om buitenlandse bezoekers te kunnen faciliteren. Stressbestendigheid is hier zeker een absolute must omdat hier vaak de klachten van bezoekers behandeld worden. Maar ook algemene informatie over het park, toegankelijkheid voor mensen met beperking…

Food & Beverage

Hoe kan je je dag beginnen met een lekkere kopje koffie? Hiervoor zorgt de afdeling f&b. Samen met een lekkere lunchaanbod voor ´s middags en of een lekkere versnapering om 16u. Wie voor de afdeling f&b kiest, moet er zich bewust van zijn dat ze de voedselveiligheid strikt opvolgen. De werkplek moet op het einde van de dag grondig gepoetst worden.  Maar ook hier hoort stockbeheer bij. Belangrijk is dat je de Fifo- methode hanteert. First in, first out. Maar ook kennis van voedingsproducten is een pro, zeker wanneer je vragen krijgt over voedselallergieën. Daarnaast is het ook meegenomen dat je lekkere frietjes kan bakken of andere gerechten kan maken. Of een pint kan tappen.  Dit laatste kan ook aangeboden worden als opleiding.

Merchandising

Tijdens een rit in een attractie wordt er onride een foto gemaakt. Je wil deze kopen als aandenken aan deze leuke dag. In de fotoshop kan je bij een medewerker terecht van de afdeling merchandising. Wanneer je kiest voor merchandising kan je ook terecht komen in een souvenir shop of betalende games. Ook hier is meertaligheid een pluspunt. Kunnen werken met een pc is een must. (kassasysteem, voorraadbeheer). Je zorgt ervoor dat de winkel er netjes bij ligt, rekken goed gevuld zijn en verricht ook betalingstransacties.

Attracties

Het pretpark draait vooral om de attracties. Als attractiemedewerker draag je een grote verantwoordelijkheid. Je zorgt in eerste instantie voor de operationele werking van de attractie en de veiligheid van de bezoekers. Je moet constant alert blijven en kunnen handelen wanneer er een storing optreedt of er levensgevaar dreigt. Het is niet de eerste keer dat een bezoeker over een omheining zou klimmen om een petje te gaan halen of verloren gsm of sleutels te gaan zoeken in een gevaarlijke zone. Daarom moet je geconcentreerd kunnen werken en ook snel kunnen schakelen bij onverwachte situaties. Het bedienen van de attractie leer je op de vloer. Iedere attractie is verschillend, heeft andere veiligheidseisen. Wie als nieuweling start bij attracties kan ofwel ingezet worden als attendant om de werking in het algemeen beter onder de knie te hebben. Hierbij krijg je begeleiding van een ervaren operator die je, indien nodig, zal sturen. Als attendant ga je je vooral bezig houden met in- en uitstappen van de bezoekers, beugelcontrole, lengtecontrole. Een zekere assertiviteit heb je wel nodig. Een discussie over een centimeter verschil is dagelijkse kost. Over veiligheid mag er absoluut geen discussie zijn. Zowel als operator als attendant waak je hierover en dien je echt op je strepen te staan. Afhankelijk in welk park je gaat werken ga je ook kleine technische controles moeten uitvoeren. Controleren van aanwezigheid van brandblusapparaten, kijken of de nooddeuren vrij toegankelijk zijn, geen hinderende voorwerpen in of langs het parcours. Ieder park vult uiteindelijk de jobinhoud zelf grotendeels in, maar het loopt in grote lijnen vaak gelijk.

Technische dienst

Een belangrijke schakel in dit hele gebeuren zijn de mensen van de technische dienst. Zij zorgen dat storingen snel opgelost geraken, helpen mee bij evacuaties. Vooral elektriciens en mechaniciens zijn gegeerd. Omdat je geen specifieke opleiding voor attracties hebt, kiezen vaak studenten voor een stage bij de technische dienst. Het is vaak een zeer mooie leerschool omdat ze meedraaien in een niet-alledaagse omgeving. Vaak leren ze ook nog andere technische vaardigheden. Zoals omgaan met pneumatica en hydrolica. Ook zij hebben een grote verantwoordelijkheid. De mensen van de TD staan niet alleen in voor het technisch onderhoud maar ook voor de dagelijkse controles van de attracties. Een beetje kunnen werken onder tijdsdruk is een welgekomen softskill. Afhankelijk van de afspraken binnen het bedrijf wordt er ook gevraagd om in het weekend te komen werken. Aangezien de TD vaak vaste medewerkers zijn, kan dit ook in een beurtrol gegoten worden. Afhankelijk van het arbeidsreglement, cao en ook land van tewerkstelling.

Back-office

Uiteraard werkt er ook een heel team back-office. We denken aan het management team, de medewerkers van marketing en sales, IT’ers, HR-medewerkers, grafisch ontwerpers, financiën… Ieder van hen draagt op basis van zijn/ haar expertise een steentje bij aan de goede werking van het bedrijf. Om deze functies hier nog verder uit de doeken te doen gaat het ons te ver leiden.

Na al die jaren ervaring heb ik wel geleerd dat werken in een pretpark niet altijd een pretje is. Het is en blijft in eerste instantie een organisatie dat winst wil maken. Daarom worden er ook niet altijd even populaire beslissingen gemaakt. Wanneer je zelf rechtstreeks in contact komt met klanten moet je soms het hoofd koel kunnen houden. En ja, soms moet je ook iets doen wat je niet graag doet.