Merlin Entertainments, een wereldleider in merkgerelateerde entertainmentbestemmingen, heeft “Adventures Made Real” aangekondigd: een nieuw, wereldwijd strategisch partnerschap met Mojang Studios, de maker van Minecraft, de bestverkochte videogame aller tijden. De samenwerking brengt Minecraft-avonturen tot leven in de echte wereld door meeslepende en interactieve entertainmentattracties op vaste locaties over de hele wereld. Het creëert nieuwe en opwindende manieren om jezelf onder te dompelen in de fysieke Minecraft-wereld, inclusief digitaal ingeschakelde real-life-ervaringen, evenals de creatie van contactpunten waarmee gasten exclusieve in-game content kunnen ontgrendelen om hun game-reis voort te zetten.
Merlin investeert meer dan £ 85 miljoen ($ 110 miljoen) in de eerste twee attracties, die tussen 2026 en 2027 in de VS en het VK worden gelanceerd. Dit omvat de ontwikkeling van unieke concepten voor Minecraft-thema-gastenaccommodatie, detailhandel en eten & drinken, naast opwindende ervaringen – waaronder een Minecraft-thema-rit – op Merlin-locaties in deze twee landen. Op de langere termijn zal Merlin deze ervaringen uitbreiden naar andere bestemmingen wereldwijd.
De creatieve samenwerking en ontwikkeling van deze cross-reality-ervaringen tussen de teams van Merlin Magic Making en Mojang Studios zorgen voor authenticiteit in alle functies.
Deze samenwerking past bij Merlins strategie om samen te werken met toonaangevende IP en merken in zijn domein, en succesvolle partnerschappen aan te gaan om deze tot leven te brengen op belangrijke locaties over de hele wereld. Dit is Merlins eerste wereldwijde partnerschap met een gamingmerk.
“Dit is een belangrijke mijlpaal voor Merlin, die onze toewijding om nieuwe doelgroepen te bereiken door middel van gedurfde en boeiende concepten versterkt en onze ambities voor groei direct ondersteunt. Minecraft is de bestverkochte videogame aller tijden en deze wereldprimeur zal fans de spanning en creativiteit ervan in het echte leven laten ervaren, in pretparken en attracties in het stadscentrum op toonaangevende toeristische bestemmingen. Deze initiële investering is nog maar het begin en repliceert Merlins beproefde aanpak om wereldwijd nieuwe concepten en platforms te lanceren, zoals we dat hebben gedaan met LEGO, Peppa Pig, Sony Pictures, CBeebies en anderen. Dit is een geweldige kans voor ons Merlin Magic Making-team, dat samenwerkt met Mojang Studios om cross-reality-ervaringen, thematische accommodaties en andere elementen tot leven te brengen voor de grootste gamecommunity ter wereld.”
Scott O’Neil, Chief Executive Officer of Merlin Entertainments
“Samenwerken met Merlin Entertainments is een ongelooflijk opwindende stap voor ons bij Mojang Studios. Merlins expertise in het creëren van attracties van wereldklasse maakt hen de perfecte partner om ons te helpen Minecraft tot leven te brengen op nieuwe en meeslepende manieren op permanente locaties over de hele wereld. Onze grote en diverse community is altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden om Minecraft te verkennen en ermee bezig te zijn, en we zijn verheugd om overal ter wereld contactpunten te bouwen die hen zullen verrassen en verrukken. Deze nieuwe real-life Minecraft-ervaringen zullen niet alleen onze community laten groeien, maar fans ook veel meer mogelijkheden bieden om zichzelf onder te dompelen in de wereld van Minecraft op manieren die ze zich nooit hadden voorgesteld.”
Kayleen Walters, Vice-President Franchise Development for Gaming at Microsoft